Adaptacja do warunków żłobka
- Pozyskiwanie informacji o dziecku, współdziałanie z rodzicami a także prawnymi opiekunami dzieci, pełniąc wobec nich funkcję doradczą wspierającą działania wychowawcze .
- Organizowanie zabaw dowolnych, zachęcanie dzieci do uczestniczenia, pomoc dzieciom w przejściu trudnego okresu adaptacji; wyciszanie dzieci, pocieszanie, zajmowanie prostymi zabawami.
Kontakty społeczne
- Poznawanie indywidualnie dzieci ich zachowań, upodobań, wrażliwości.
- Stwarzanie warunków i zachęcanie do wspólnej i zgodnej zabawy.
- Budowanie dobrego samopoczucia dziecka.
- Kształtowanie poczucia przynależności do grupy.
- Nauka dzielenia się zabawkami z innymi dziećmi.
- Kształtowanie u dzieci życzliwego stosunku do rówieśników i osób dorosłych.
- Budowanie systemu wartości ( dobre -złe).
- Zapoznanie dzieci z najbliższym otoczeniem.
- Eliminowanie napięć i kształtowanie odporności emocjonalnej.
Samoobsługa oraz zdobywanie nawyków
- Wdrażanie do samodzielnego picia napojów z kubeczka.
- Zachęcanie dzieci do poznawania różnorodnych smaków i posiłków.Trening siedzenia podczas posiłków przy stoliczku, pokazywanie korzyści płynących z samodzielnego podjęcia działania (samodzielne jedzenie posiłków).
- Wysadzanie na nocnik i odpowiednie zachowanie się w łazience.
- Zachęcanie dzieci starszych do zgłaszania potrzeb fizjologicznych.
- Codzienna toaleta (mycie buzi, rączek).
- Nauka poruszania się w grupie pomiędzy salami a także poza nimi.
- Wyrabianie nawyków grzecznościowych poprzez gesty (np: machanie rączką na pożegnanie, skinienie głową na powitanie i podziękowanie).
Mowa i myślenie
- Zajęcia edukacyjno-terapeutyczne.
- Kształtowanie umiejętności obserwacji(ocena sytuacji).
- Ćwiczenie i zabawy rozwijające aparat mowy.
- Zabawy z ćwiczeniami oddechowymi(np. piórko, balonik, kulki z gazety).
- Gimnastyka buzi i języka.
- Wspomaganie rozwoju uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych w codziennym życiu.
- Rozwijanie mowy biernej, czytanie bajek i wyjaśnianie ich treści.
- Oglądanie książeczek, podejmowanie prób nazywania elementów ilustracji (np. rozpoznawanie osób, przedmiotów, zwierząt).
- Zabawy ze śpiewem.
- Mobilizowanie i zachęcanie dzieci do wypowiadania, pokazywania swoich potrzeb.
- Prowadzenie zabaw dydaktycznych wspomagających procesy poznawcze dzieci.
- Rozwijanie pamięci wzrokowej.
Sprawność ruchowa w tym mała i duża motoryka
- Nauka chodzenia przy ruchomych zabawkach i różnych przedmiotach.
- Doskonalenie zmysłu równowagi przez zabawy z elementami równowagi (np. naśladowanie zwierząt, marsz, ukłon, przysiad) oraz sprawnej zmiany postawy ciała poprzez zabawy: orientacyjno-porządkowe, z elementami podskoku (zachęcanie do schylania się podczas sprzątania zabawek, do wspinani i kucania).
- Pokonywanie przeszkód (np. przechodzenie przez tunel, po ławeczce z pomocą opiekunki).
- Zabawy z elementami rzutu(celowania, toczenia i noszenia).
- Nauka chodzenia w parach albo rzędzie(np. pociąg).
- Zabawy ruchowo-naśladowcze przy muzyce,
- Ćwiczenie czynności wkładania i wyjmowania, przekładania, przesypywania, otwierania i zamykania.
- Gry i zabawy na świeżym powietrzu w ogrodzie, spacery na terenie żłobka.
- Pierwsze próby prac plastycznych z wykorzystaniem różnych mas plastycznych.
- Prowadzenie zabaw manipulacyjno-konstrukcyjnych.
Spostrzeganie słuchowe i zmysłowe
- Osłuchiwanie się z różnorodnymi utworami muzycznymi i dźwiękami.
- Słuchanie piosenek dla dzieci.
- Podejmowanie prób rozróżnianie muzyki i dźwięków o różnym tempie(wolno-szybko).
- Rozróżnianie muzyki głośnej i cichej.
- Zabawy wyciszające i rozluźniające przy muzyce.
- Muzykowanie na instrumentach np. bębenki itp.
- Rozwijanie umiejętności poruszania się przy muzyce, ilustrowania piosenki ruchem.
Wszystkie zabawy uwzględniają zmieniające się pory roku, nadchodzące święta.Zabawy dostosowane są do umiejętności i wieku wszystkich dzieci w grupie