Adaptacja do warunków żłobka
- Pozyskiwanie informacji o dziecku, współdziałanie z rodzicami a także prawnymi opiekunami dzieci, pełniąc wobec nich funkcję doradczą wspierającą działania wychowawcze .
 - Organizowanie zabaw dowolnych, zachęcanie dzieci do uczestniczenia, pomoc dzieciom w przejściu trudnego okresu adaptacji; wyciszanie dzieci, pocieszanie, zajmowanie prostymi zabawami.
 
Kontakty społeczne
- Poznawanie indywidualnie dzieci ich zachowań, upodobań, wrażliwości.
 - Stwarzanie warunków i zachęcanie do wspólnej i zgodnej zabawy.
 - Budowanie dobrego samopoczucia dziecka.
 - Kształtowanie poczucia przynależności do grupy.
 - Nauka dzielenia się zabawkami z innymi dziećmi.
 - Kształtowanie u dzieci życzliwego stosunku do rówieśników i osób dorosłych.
 - Budowanie systemu wartości ( dobre -złe).
 - Zapoznanie dzieci z najbliższym otoczeniem.
 - Eliminowanie napięć i kształtowanie odporności emocjonalnej.
 
Samoobsługa oraz zdobywanie nawyków
- Wdrażanie do samodzielnego picia napojów z kubeczka.
 - Zachęcanie dzieci do poznawania różnorodnych smaków i posiłków.Trening siedzenia podczas posiłków przy stoliczku, pokazywanie korzyści płynących z samodzielnego podjęcia działania (samodzielne jedzenie posiłków).
 - Wysadzanie na nocnik i odpowiednie zachowanie się w łazience.
 - Zachęcanie dzieci starszych do zgłaszania potrzeb fizjologicznych.
 - Codzienna toaleta (mycie buzi, rączek).
 - Nauka poruszania się w grupie pomiędzy salami a także poza nimi.
 - Wyrabianie nawyków grzecznościowych poprzez gesty (np: machanie rączką na pożegnanie, skinienie głową na powitanie i podziękowanie).
 
Mowa i myślenie
- Zajęcia edukacyjno-terapeutyczne.
 - Kształtowanie umiejętności obserwacji(ocena sytuacji).
 - Ćwiczenie i zabawy rozwijające aparat mowy.
 - Zabawy z ćwiczeniami oddechowymi(np. piórko, balonik, kulki z gazety).
 - Gimnastyka buzi i języka.
 - Wspomaganie rozwoju uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych w codziennym życiu.
 - Rozwijanie mowy biernej, czytanie bajek i wyjaśnianie ich treści.
 - Oglądanie książeczek, podejmowanie prób nazywania elementów ilustracji (np. rozpoznawanie osób, przedmiotów, zwierząt).
 - Zabawy ze śpiewem.
 - Mobilizowanie i zachęcanie dzieci do wypowiadania, pokazywania swoich potrzeb.
 - Prowadzenie zabaw dydaktycznych wspomagających procesy poznawcze dzieci.
 - Rozwijanie pamięci wzrokowej.
 
Sprawność ruchowa w tym mała i duża motoryka
- Nauka chodzenia przy ruchomych zabawkach i różnych przedmiotach.
 - Doskonalenie zmysłu równowagi przez zabawy z elementami równowagi (np. naśladowanie zwierząt, marsz, ukłon, przysiad) oraz sprawnej zmiany postawy ciała poprzez zabawy: orientacyjno-porządkowe, z elementami podskoku (zachęcanie do schylania się podczas sprzątania zabawek, do wspinani i kucania).
 - Pokonywanie przeszkód (np. przechodzenie przez tunel, po ławeczce z pomocą opiekunki).
 - Zabawy z elementami rzutu(celowania, toczenia i noszenia).
 - Nauka chodzenia w parach albo rzędzie(np. pociąg).
 - Zabawy ruchowo-naśladowcze przy muzyce,
 - Ćwiczenie czynności wkładania i wyjmowania, przekładania, przesypywania, otwierania i zamykania.
 - Gry i zabawy na świeżym powietrzu w ogrodzie, spacery na terenie żłobka.
 - Pierwsze próby prac plastycznych z wykorzystaniem różnych mas plastycznych.
 - Prowadzenie zabaw manipulacyjno-konstrukcyjnych.
 
Spostrzeganie słuchowe i zmysłowe
- Osłuchiwanie się z różnorodnymi utworami muzycznymi i dźwiękami.
 - Słuchanie piosenek dla dzieci.
 - Podejmowanie prób rozróżnianie muzyki i dźwięków o różnym tempie(wolno-szybko).
 - Rozróżnianie muzyki głośnej i cichej.
 - Zabawy wyciszające i rozluźniające przy muzyce.
 - Muzykowanie na instrumentach np. bębenki itp.
 - Rozwijanie umiejętności poruszania się przy muzyce, ilustrowania piosenki ruchem.
 
Wszystkie zabawy uwzględniają zmieniające się pory roku, nadchodzące święta.Zabawy dostosowane są do umiejętności i wieku wszystkich dzieci w grupie