Adaptacja dziecka w żłobku
- obserwacja dzieci w czasie zajęć oraz zabaw,
- zapoznanie z pomieszczeniami (salą zabaw, łazienką, szatnią),
- czerpanie informacji o dziecku z rozmów z rodzicami oraz kart obserwacyjnych,
- różnorodne zabawy integracyjne z dziećmi,
- poznawanie imion nowych kolegów i koleżanek oraz imion opiekunek,
- stopniowe wydłużanie czasu pobytu dziecka w żłobku.
Nawyki i usamodzielniania
- nauka samodzielnego jedzenia i picia z kubeczka.
- wyrabianie u dzieci nawyku porządkowego: zbieranie zabawek
- po wspólnej zabawie, zsuwanie krzesełek po odejściu od stolika
- wyrabianie nawyku używania form grzecznościowych: proszę, dziękuje, pa pa,
- sygnalizowanie potrzeb fizjologicznych: nauka korzystania z sedesu przez dzieci starsze
- nauka samodzielnego ubierania i rozbierania się: dolne części
- ubranka, kapci i bucików
- nauka samodzielnego korzystania z łazienki: podwijanie
- rękawów, mycie rączek i buzi z pomocą osoby dorosłej, próby
- samodzielnego wycierania rączek ręcznikiem.
Mowa i myślenie
- używanie wyrazów dźwiękonaśladowczych la-la, ba-ba
- powtarzanie prostych słów- wywołanie wypowiedzi zdaniowych.
- wprowadzanie prostych wierszyków.
- czytanie książeczek i krótkich opowiadań,
- rozmowy z dziećmi w każdej sytuacji dnia codziennego,
- zapoznanie z schematem ciała przy pomocy lalki lub misia,
- zabawa czary-mary z wykorzystaniem chusty,
- wskazywanie szczegółów na obrazkach: zwierzęta, owoce i warzywa, przedmioty dnia codziennego,
- ćwiczenia logopedyczne indywidualne wg potrzeb, mające na
- celu prawidłową wymowę.
Motoryka
- doskonalenie umiejętności chodzenia w linii prostej: schylanie się,
- kucanie, chodzenie na czworakach,
- nauka wspinania się: na niskie przedmioty, na drabinki
- przechodzenie przez tunel,
- zabawy ruchowo-naśladowcze np: zegary, krasnoludki,
- całoroczne lub sezonowe ze względu na pogodę spacery na świeżym powietrzu.
Manipulacja i konstrukcja
- układanie klocków: budowanie wieży, budowanie budowli
- dwuwymiarowych np: pociąg z kominem, wprowadzanie budowli
- ażurowej np: mostek,
- układanie prostych, drewnianych układanek,
- przewlekanie- szycie na niby,
- rysownie kredkami: rysownie dowolne, kolorowanie,
- malowanie farbami,
- lepienie z plasteliny, modeliny i innej masy plastycznej: ugniatanie plasteliny, rwanie na kawałki, proste wytwory np: grzybek,
- zabawy w piaskownicy: przesypywanie piasku, robienie babek przy
- wykorzystaniu foremek, zabawy łopatką i grabkami,
- zabawa z piaskiem kinetycznym.
Zajęcia umuzykalniające
- całoroczne śpiewanie piosenek dziecięcych oraz związanych z porą roku i świętami.
- wprowadzanie zabaw w parach i w kółeczku.
- zabawy wyciszające przy muzyce relaksacyjnej.
- swobodny taniec.
- zapoznanie z instrumentami muzycznymi.
Kontakty społeczne
- zaspokajanie potrzeby akceptacji i aprobaty: chwalenie dzieci za postępy w czynnościach dnia codziennego, przytulanie i głaskanie, zachęcanie do zabawy,
- zaspokajanie potrzeby kontaktu z osobą dorosłą: rozmawianie z dziećmi, śpiewanie piosenek, spacerowanie, wspólna zabawa
- zaspokajanie potrzeby z rówieśnikiem: zabawa przy klockach na
- dywanie, zabawy w kółeczku, zabawy w kącikach tematycznych
- zaspokajanie potrzeby bezpieczeństwa: stała obecność osoby dorosłej i opieka nad dziećmi podczas zabawy, dobór zabawek odpowiednich do wieku, eliminowanie niebezpiecznych sytuacji.
PORY ROKU
Jesień:
- zapoznanie dzieci z porą roku i jej darami- jarzębina, kasztany, żołędzie,
- śpiewanie piosenek związanych z jesienią.
Zima:
- pada śnieg, lepimy bałwana, jeździmy sankami, zabawy w ogrodzie,
- ubieramy się w czapki, rękawiczki, szaliki,
- krótkie pogadanki o zimie i o świętach,
- śpiewnie piosenek o tematyce zimowej,
- zapoznanie dzieci z postacią bałwana i Mikołaja.
Wiosna:
- śpiewnie piosenek związanych z wiosną,
- zwrócenie uwagi na zmiany zachodzące w przyrodzie,
- spacery i zabawy na dworze,
- rozmowy z dziećmi o Wielkanocy.
Lato:
- zabawy w piaskownicy,
- świeci słońce, jest ciepło – zabawy w ogrodzie,
- rozmowy z dziećmi o zbliżających się wakacjach.
IMPREZY OKOLICZNOŚCIOWE:
- Dzień Pluszowego Misia
- Mikołajki
- Bal karnawałowy
- Dzień Babci i Dziadka
- powitanie wiosny
- Wielkanoc
- Dzień Rodzica
- Dzień Dziecka
- Dzień Książki