Mamo, Tato mam 2 lata!!!. Oto, co potrafię:
- podskakuję
- odkręcam pokrywki
- buduję wieżę z klocków
- dobieram części do całości obrazka
- umieszczam klocki w otworach o różnym kształcie
- umieszczam klocki w otworach o różnej wielkości
- dobieram takie same obrazki do siebie
- dobieram pary zabawek
- spełniam proste polecenia
- zaczynam wchodzić w relacje z innymi dziećmi
- zaczynam czuć, że ja to ja!!!
A kiedy jestem w wieku 2,5 lat to:
- chodzę a nawet biegam
- umiem posługiwać się łyżką i kubkiem
- składam obrazek z połówek
- dobieram klocki wg koloru/ wielkości/ kształtu
- rysuję linie, jak ktoś mi to pokaże
- układam figury w konturach
- powtarzam melodie.
- słucham wierszyków
- mówię zdaniami 2-3 elementowymi.
- zaczynam zabawy tematyczne.
Jak każde dziecko w tym wieku (2-2,5 r,ż) mam określone trudności.
Przeżywam okres nierównowagi, czyli buntu, uporu, dominacji, dyktatu.
Bardzo potrzebuję rutyny, by poczuć się lepiej.
Kocham najbliższych i ich nie słucham. Miotają mną ekstremalne emocje.
Niechętnie idę spać. Mnożę żądania, by przedłużyć czas uśnięcia.
Słabnie mi apetyt, mogę odmawiać potraw, które wcześniej lubiłem/am.
Radzę sobie z silnymi emocjami poprzez kołysanie, uderzanie głową
o poduszkę, przetaczanie się na boki, gryzienie poduszki, ssanie kciuka.
W ty okresie boję się:
- głośnych dźwięków (grzmot, odkurzacz, wycie karetki)
- zmian położenia mebli i znanych przedmiotów, przeprowadzki,
- nieznanych miejsca, ciemności,
- zwierząt i ich odgłosów,
- nieobecności bliskich.
Mamo, Tato, kiedy mam 3 –latka:
- chodzę i trzymam coś w rękach
- używam zaimka „ja”.
- rzucam, łapię, kopię piłkę
- ubieram się i rozbieram (niektóre rzeczy)
- buduję wyższą wieżę z klocków
- wiem, jak jeść widelcem
- klasyfikuję klocki wg kształtu lub wielkości
- klasyfikuję przedmioty wg kryterium użycia
- słucham krótkiej bajki
- staram się bawić się z rówieśnikami, ale jeszcze jest to zabawa
- równoległa – jak jest obok to fajnie, jak go nie ma to też jest dobrze.
- składam obrazek z 3 części
- myję się i załatwiam sam
- jeżdżę na 3 kołowym rowerku
- w toalecie zaczynam chcieć być sam/a , bo pojawia się potrzeba
- intymności i prywatności.
Kiedy mam 3,5 r.ż znów zaczyna się u mnie nierównowaga w emocjach.
- Chcę powrotu do bycia malutkim.
- Wybudzam się i mogę lunatykować w nocy.
- Apetyt mam bardzo zmienny.
- A z silnymi emocjami radzę sobie poprzez ssanie palca, kołysanie, jąkanie,
- wybuchy histerii, masturbację
Boję się:
- dziadów, czarownic, dziwnie ubranych ludzi
- policjantów, włamywaczy, złodziei
- ciemności
- samotności i wyjścia domowników
- zwierząt.
Mogę w tym czasie mieć wyimaginowanego przyjaciela.
Zgubą jest dla mnie ekran telewizora, telefonu czy komputera!!!
Najważniejsze osiągnięcia pierwszych trzech lat życia dziecka.
- pionizacja ciała i umiejętność samodzielnego poruszania się (od raczkowania do biegania)
- rozwój umiejętności dowolnego chwytania (pod kontrolą wzroku);
- opanowanie specyficznie ludzkiego chwytu pęsetkowego (opuszkowego)-
- ok.9 m.ż, dzięki czemu następuje rozwój manipulacji i działania konstrukcyjnego.
- pojawienie się manipulacji specyficznej , dostosowanej do właściwości przedmiotu – 2 połowa 1r.ż
- zdolność do naśladownictwa
- umiejętności konstrukcyjne od piętrzenia i szeregowania (2r.ż) do
- umiejętności bazgrania i rysowania- 2r.ż
- powstanie zdolności do myślenia wyobrażeniowego:
- zdolność do wykrywania nowych sposobów kombinowania przedmiotami (1,6-2,0)
- słowne formułowanie zamiarów (3 r.ż)
- inicjowanie i nawiązywanie kontaktów z innymi osobami( słownych od 2 r.ż ), rozumienia i wykonywania poleceń
- rozwój komunikacji biernej i czynnej (pod koniec 3 r.ż ponad tysiąc słów, pojawienie się zdań (od 2,5 r.ż).
- wyodrębnienie siebie – fizyczne (1-1,6 r.ż) i psychiczne (3 r.ż).
Rodzicu nie oczekuj ode mnie, że:
- będę mało się poruszał/a
- zajmę się dłużej sobą
- dobrze zniosę rozstanie z Tobą
- zrozumiem Twoje dłuższe wypowiedzi
- wykonam od razu Twoje polecenie
- powiem, dlaczego jestem zły/a lub smutny/a
- poradzę sobie z silnymi emocjami, panując nad nimi.
Rodzicu pamiętaj, że każde dziecko jest inne i rozwija się w swoim tempie.
Niektórzy potrzebują więcej czasu na opanowanie pewnych umiejętności.
Natomiast, jeśli widzisz, że Twoje Dziecko rozwija się zdecydowanie wolniej lub inaczej to warto mu pomóc. Przyjdź!!! Porozmawiamy, rozwiejemy
wątpliwości.
Zapraszam chętnych Rodziców do kontaktu na terenie żłobka.
Renata Wojtas-psycholog, terapeuta wczesnego wspomagania rozwoju,
Opracowanie materiału na podstawie:
„Kart rozwojowych” J. Cieszyńska, M. Korendo -Wydawnictwo Edukacyjne
„Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat” Frances L.Iig, Luise Bates Ames, Sidnej M. Baker
„Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa”.
„Książeczka dla przestraszonych rodziców” Andrzej Samson.